In de netwerkvisie stelt de gemeente dat vervoer op de fiets
nummer één staat. "Dit uitgangspunt staat in direct conflict met de uitwerking
van ‘variant A’ voor de Nijenoord Allee. In deze variant A wordt gekozen voor
verbreding van de Nijenoord Allee om zo de doorstroom van het autoverkeer te
bevorderen, aldus Hoeberichts.
Daarnaast is het aspect leefbaarheid is volstrekt onvoldoende
geïntegreerd in de netwerkvisie. Het voorgestelde verkeersnetwerk heeft niet
alleen gevolgen op de bereikbaarheid, maar ook op de leefbaarheid voor de
bewoners van Wageningen. Luchtkwaliteit en geluidsoverlast zijn factoren die
een veel belangrijkere rol in de netwerkvisie moeten spelen dan nu het geval.
Hoeberichts: "Neem bijvoorbeeld de afwikkeling van het vrachtverkeer in
Wageningen. Is het ideaalbeeld van de netwerkvisie werkelijk dat alle
vrachtwagens uit de haven via de Kortenoord en Nijenoord Allee naar de A12
rijden? Zou het niet veel beter zijn om dit verkeer buiten Wageningen om te
leiden? Een definitief antwoord op deze vraag is niet te geven zonder gedegen
onderzoek. Het zondermeer afwijzen van een mogelijk alternatief, zoals een
rondweg buitenom, is niet productief"
"Het vasthouden aan de Nijenoord Allee en Kortenoord Allee
als de ‘ringweg’ van Wageningen resulteert in nieuwe verkeerstechnische
knelpunten en in serieuze problemen met betrekking tot de leefbaarheid voor
aanwonenden (luchtkwaliteit en geluidsoverlast). Mogelijke oplossingen voor
deze knelpunten, die in het keurslijf van de huidige netwerkvisie geperst
worden, blinken uit in gekunsteldheid."
De BBR stelt dat de belangen van alle betrokkenen tegen
elkaar moeten worden afgewogen. Het is
van cruciaal belang dat de gemeente ervoor zorgt zij volledig zicht
heeft op de impact van de netwerkvisie voor bewoners alvorens grote
infrastructurele beslissingen te nemen, waarmee enorme investeringen gemoeid
zijn.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten