Zoals bekend, was de provincie druk bezig met de voorbereidingen voor het aanleggen van een route over de campus. Op de laatste bijeenkomst van de klankbordgroep (november 2019), waarin de BBR namens de bewoners van de Roghorst zitting neemt, lieten de ambtenaren nog weten dat er geen redenen waren om alternatieve routes mee te gaan nemen. Ook niet na het bestuderen van de nieuwe getallen die uit het geactualiseerde verkeersmodel waren komen rollen.
Echter,
volgens Jurgen Hell, omgevingsmanager bij de provincie, kwam ‘tijdens een
reviewbijeenkomst met verkeersexperts, die plaatsvond na de
klankbordgroepbijeenkomst, naar voren dat met de nieuwe verkeersprognose een
oplossing via bestaande infrastructuur niet kon worden uitgesloten’. Conclusie
was dat dit alternatief in de MER meegenomen moet worden, hetgeen GS vervolgens
heeft besloten.
Deze
nieuwe A-variant gaat uit van gelijkvloerse kruisingen en het mag niet meer
kosten dan het door de provincie gereserveerde bedrag van 14 miljoen euro. Het
lijkt in ieder geval te gaan om de herinrichting van de rotonde bij
Droevendaalsesteeg. Wat het alternatief betekent voor de Nijenoordallee is
vooralsnog onduidelijk.
Het is
moeilijk in te schatten of de provincie hiermee daadwerkelijk van koers
verandert (en de nieuwe A-variant als een reële optie ziet) of dat deze
ommezwaai vooral strategisch van aard is. Immers, als de provincie later bij de
Raad van State niet duidelijk kan maken dat echt alle mogelijkheden zorgvuldig
zijn onderzocht, dan loopt men het risico te worden teruggefloten.
De MER-procedure
staat op het punt van beginnen en de verwachting is dat er in de zomer van 2019
een voorkeursvariant wordt bepaald. Hierover zal Provinciale Staten dan
uiteindelijk moeten beslissen.
De BBR is
ook aanwezig geweest bij zogenaamde ontwerpateliers. Tijdens deze
ontwerpateliers, die onderdeel zijn van het participatietraject, wordt er samen
met de aanwezigen gekeken naar mogelijke routes. Er zijn tot nog toe twee ontwerpateliers
georganiseerd waar uitsluitend werd gekeken naar tracés over de campus. Tijdens
het volgende ontwerpatelier zal er gekeken worden naar de ongewenste gevolgen
van de verschillende varianten op de omgeving: hoe kunnen die worden voorkomen
of verzacht? In deze sessie wordt dus ook het ‘bestaande route alternatief’ meegenomen.
De exacte datum is nog niet bekend, maar iedereen kan zich t.z.t.
aanmelden. Het lijkt ons goed om met zoveel mogelijk mensen uit de Roghorst
naar deze bijeenkomst te gaan, dus wij zullen dan zeker een oproep rondmailen.
Meer informatie is te vinden
op:
https://gelderland.stateninformatie.nl/modules/1/ingekomen%20stukken/495237
Geen opmerkingen:
Een reactie posten