zaterdag 16 februari 2019

Provincie neemt ‘bestaande route’ mee in MER

De provincie heeft onverwacht besloten om toch ‘een alternatief waarbij wordt uitgegaan van bestaande wegen en kruispunten’ mee te nemen in de zoektocht naar oplossingen voor het Wageningse bereikbaarheidsprobleem. Aanleiding voor deze koerswijziging zijn de uitkomsten van het onlangs geactualiseerde verkeersmodel. Daaruit bleek dat de verkeersdruk tot 2030 behoorlijk toeneemt, maar minder dan het model uit 2012 voorspelde.
Zoals bekend, was de provincie druk bezig met de voorbereidingen voor het aanleggen van een route over de campus. Op de laatste bijeenkomst van de klankbordgroep (november 2019), waarin de BBR namens de bewoners van de Roghorst zitting neemt, lieten de ambtenaren nog weten dat er geen redenen waren om alternatieve routes mee te gaan nemen. Ook niet na het bestuderen van de nieuwe getallen die uit het geactualiseerde verkeersmodel waren komen rollen.

Echter, volgens Jurgen Hell, omgevingsmanager bij de provincie, kwam ‘tijdens een reviewbijeenkomst met verkeersexperts, die plaatsvond na de klankbordgroepbijeenkomst, naar voren dat met de nieuwe verkeersprognose een oplossing via bestaande infrastructuur niet kon worden uitgesloten’. Conclusie was dat dit alternatief in de MER meegenomen moet worden, hetgeen GS vervolgens heeft besloten.

Deze nieuwe A-variant gaat uit van gelijkvloerse kruisingen en het mag niet meer kosten dan het door de provincie gereserveerde bedrag van 14 miljoen euro. Het lijkt in ieder geval te gaan om de herinrichting van de rotonde bij Droevendaalsesteeg. Wat het alternatief betekent voor de Nijenoordallee is vooralsnog onduidelijk.

Het is moeilijk in te schatten of de provincie hiermee daadwerkelijk van koers verandert (en de nieuwe A-variant als een reële optie ziet) of dat deze ommezwaai vooral strategisch van aard is. Immers, als de provincie later bij de Raad van State niet duidelijk kan maken dat echt alle mogelijkheden zorgvuldig zijn onderzocht, dan loopt men het risico te worden teruggefloten.

De MER-procedure staat op het punt van beginnen en de verwachting is dat er in de zomer van 2019 een voorkeursvariant wordt bepaald. Hierover zal Provinciale Staten dan uiteindelijk moeten beslissen.

De BBR is ook aanwezig geweest bij zogenaamde ontwerpateliers. Tijdens deze ontwerpateliers, die onderdeel zijn van het participatietraject, wordt er samen met de aanwezigen gekeken naar mogelijke routes. Er zijn tot nog toe twee ontwerpateliers georganiseerd waar uitsluitend werd gekeken naar tracés over de campus. Tijdens het volgende ontwerpatelier zal er gekeken worden naar de ongewenste gevolgen van de verschillende varianten op de omgeving: hoe kunnen die worden voorkomen of verzacht? In deze sessie wordt dus ook het ‘bestaande route alternatief’ meegenomen. De exacte datum is nog niet bekend, maar iedereen kan zich t.z.t. aanmelden. Het lijkt ons goed om met zoveel mogelijk mensen uit de Roghorst naar deze bijeenkomst te gaan, dus wij zullen dan zeker een oproep rondmailen.

Meer informatie is te vinden op:
https://gelderland.stateninformatie.nl/modules/1/ingekomen%20stukken/495237


Geen opmerkingen:

Een reactie posten