vrijdag 16 oktober 2020

Gedeputeerde Staten kiezen voor Alternatief Bestaande Route


Vorige week hebben Gedeputeerde Staten (GS) bekend gemaakt dat het bereikbaarheidsprobleem van Wageningen het beste kan worden opgelost met het 'Alternatief Bestaande Route' (ABR) oftewel door de Mansholtlaan en Nijenoord Allee te verbreden. Uiteraard is het bestuur van de BBR heel erg teleurgesteld dat, ondanks alle inspanningen van de afgelopen jaren, GS toch gekozen heeft deze optie.

 

In het persbericht van de provincie valt te lezen dat “de keuze voor het ABR volgens het college de beste afweging tussen bereikbaarheid, duurzaamheid, leefbaarheid en milieu is.” Om de fiets-oversteekbaarheid van de Nijenoord Allee te waarborgen, een element waar het ABR ronduit slecht op scoorde, stelt GS voor om een onderdoorgang aan te leggen waardoor het doorgaande autoverkeer onder het kruispunt met de Chrurchillweg/Bornsesteeg door kan rijden. Wat dit precies betekent voor het kruispunt is vooralsnog onduidelijk.

 

Het lijkt er op dat de provincie bereid is om de volledige kosten van het project (23 miljoen euro), inclusief de extra kosten voor de tunnel (12,5 miljoen euro) te dragen. Dit zou betekenen dat de gemeente Wageningen het gereser-veerde budget kan gebruiken voor maatregelen om de overlast in de Horsten terug te dringen. De komende periode zal de BBR zowel de provincie als de gemeente op dit punt aanspreken. Wij zijn van mening dat, indien het daadwerkelijk het ABR wordt, de provincie en gemeente alle registers moeten open trekken om de leefbaarheid in onze wijk te verbeteren. Hiervoor zijn we in gesprek met leden van Provinciale Staten (dat de plannen van GS nog moet goedkeuren), de Wageningse gemeenteraad en de wethouder. Verder onderzoekt het bestuur of er juridische opties zijn om de plannen van GS tegen te houden.

 

Het is nog niet duidelijk hoe het ABR er precies uit gaat zien. In het vervolgtraject zal de provincie een zogenaamd ontwerpatelier organiseren. Tijdens het ontwerpatelier zal de provincie samen met omwonenden en andere belangstellenden het ontwerp en de inrichting van de weg verder uitwerken, al zijn het aantal ‘vrijheidsgraden’ zeer beperkt. Het is momenteel nog niet duidelijk wanneer en hoe deze bijeenkomst georganiseerd zal worden. Uiteraard houden we u op de hoogte.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten