zaterdag 10 september 2022

Bart van As (Idealis): Er ligt zo'n mooie kans voor Wageningen

Vlak voor de vakantie verscheen stuk van Bart van As, directeur van Idealis. Het werd gepubliceerd op de website van Idealis, in De Gelderlander en in de Stad Wageningen. Het biedt een frisse blik op de discussie rondom Beter Bereikbaar Wageningen die het BBR bestuur van harte ondersteunt. 

Ik geloof in kansen, niet in problemen. Ik wil ook niet bromberen want dat lost niets op. Maar soms popt er een beeld op in je hoofd, dat je niet los laat. Een beeld dat wellicht meer mogelijkheden biedt dan de plannen die er al liggen. Vandaar mijn oproep: grijp de kans om alsnog het beste te doen voor Wageningen. Stop met het ingezette traject van Beter Bereikbaar Wageningen.

 De impact van het traject is veel groter dan vooraf is ingeschat. De weg wordt veel breder, het wordt een kaalslag qua natuur en de geluidsoverschrijding kan met normale middelen niet worden opgelost. Daarnaast is het totaalbudget van 40 miljoen ontoereikend.

 Vooraf is nooit verteld dat er meer bomen gekapt moeten worden dan bij de variant door het Dassenbos. En dat de totale constructie steeds breder wordt. Vier banen, twee fietspaden en twee voetpaden met aan beide zijden een geluidswal bij de Nijenoord Allee. Bij de Mansholtlaan gaat het zelfs over zeven autobanen.

 Als Idealis zitten wij aan tafel om mee te denken, maar elke keer bekruipt me het gevoel; ‘laten we hier geen hele mooie kans liggen?’. In allerlei bijeenkomsten hoor ik met regelmaat dat er meer verbinding moet komen tussen de Campus en de stad Wageningen. Dat gaat niet gebeuren met een vierbaansweg, welke ook nog eens omringd wordt door hoge geluidsschermen. De campus komt met de rug naar de stad te liggen. Dit zou echt zonde zijn.

Nu kom ik zelf met regelmaat in Valencia. Als ik daar door de Turia loop dan geniet ik van de kwaliteit van deze unieke groene open slinger die zoveel toevoegt voor de stad. En voor mij een inspiratie is voor Wageningen. Voor wie nog nooit in Valencia is geweest, de Turia is een rivier die eerst dwars door de stad liep maar nu is verlegd buiten het centrum. Door het droogleggen van de Turia ligt er dwars door de stad een prachtig en groen recreatiegebied. Een plek voor ontmoeten, recreatie, wandelen, sporten en fietsen. Die kans zie ik ook voor Wageningen.

 Verleg het huidige traject van Nijenoord Allee - Mansholtlaan net zoals bij de Turia in Valencia buiten de stad. Maak daarbij gebruik van de expertise van WUR, NIOO en andere kennisinstellingen en geef een voorbeeld voor Europa hoe je een rondweg aan kunt leggen met een minimale impact op de ecologie.

 CreĆ«er vervolgens dwars door de stad een groene long die zorgt voor de verbinding met de Campus maar ook een ontmoetingsplek en recreatiegebied is. Hiermee voorkomen we dat het huidig gekozen traject verder uitdijt.

 Wageningen en Provincie, heb lef! Ik heb nog niemand met enthousiasme gehoord over de huidige plannen. De impact van de gemaakte keuze was allemaal niet voorzien. Daar komen de vele extra auto’s uit de oksel nog eens bovenop. Er ligt echt een ontzettend mooi alternatief dat zorgt voor verbinding, kwaliteit en een prettige woonomgeving. Ik ben er van overtuigd dat dit zoveel meer oplevert voor Wageningen. Durf opnieuw te dromen en datgene te doen waar ook de toekomstige generaties de vruchten van kunnen plukken.

 Bart van As,
Directeur-Idealis

https://www.idealis.nl/over-idealis/nieuws-publicaties/laatste-nieuws/nieuwsbericht/kansen-voor-wageningen

https://www.gelderlander.nl/wageningen/beter-bereikbaar-wageningen-er-ligt-zon-mooie-kans-voor-wageningen~a67a2f98/#comments-anchor

 



Geen opmerkingen:

Een reactie posten