Onlangs
organiseerde de provincie weer een bijeenkomst van de klankbordgroep waarbij de
BBR uiteraard aanwezig was. We kregen te horen dat het project Beter Bereikbaar
Wageningen verdere vertraging heeft opgelopen.
Er zijn
verschillende oorzaken voor de vertraging. Allereerst was er het
geactualiseerde verkeersmodel waardoor besloten werd de “bestaande route” toch
als variant mee te nemen in de MER (zie onze vorige nieuwsbrief). Het flora- en
faunaonderzoek voor deze variant is later begonnen en daardoor nog steeds in
volle gang. Dit onderzoek richt zich op de aanwezigheid van beschermde en
zeldzame planten- en diersoorten. Voor de Campusroute is dit onderzoek al in
2018/2019 gedaan.
Verder is
nu het tracé van de snelfietsroute naar Ede-station bekend, en dit wordt
meegenomen in het verkeersmodel. Het is de bedoeling om van de Grintweg een
fietsstraat te maken waardoor er veel autoverkeer zal uitwijken naar de
Mansholtlaan.
In het
kader van de MER wordt er momenteel onderzoek naar trillingen gedaan. Op
verschillende plekken langs de beoogde varianten zijn locaties die gevoelig
zijn voor trillingen in beeld gebracht. Het gaat o.a. om bedrijven en
onderzoeksinstituten die onderzoek uitvoeren met gevoelige meetapparatuur die
last zouden kunnen hebben van verkeerstrillingen. Er worden overigens ook twee
woningen langs de Nijenoord Allee meegenomen in het trillingenonderzoek.
Op dit
moment ziet de planning er als volgt uit:
•
In oktober 2019 worden de resultaten van de MER voor alle zeven varianten
bekend. De provincie zal dan een informatiebijeenkomst voor alle
belangstellenden organiseren. De deelnemende
organisaties in de klankbordgroep, waaronder de BBR, krijgen de
gelegenheid om hun voorleur voor één of meerdere varianten kenbaar te maken.
•
Begin 2020 kiezen Gedeputeerde Staten (GS) de voorkeursvariant.
•
Dan wordt het tijd voor het technisch ontwerp van de voorkeursvariant.
De provincie organiseert het 3e ontwerpatelier, een bijeenkomst waarin
aanwonenden (en alle andere belangstellenden) de voorkeursvariant verder in
detail gaan uitwerken. Hierbij zal vooral gekeken worden hoe de negatieve
effecten van de weg verminderd of voorkomen kunnen worden. Daarna wordt alles
opnieuw doorgerekend en getoetst aan de uitgangspunten van het project en de
verkeers- en milieueffecten.
•
Op basis van alle input stelt GS een ontwerp Provinciaal Inpassingsplan
samen (midden 2020). Daarop kunnen zienswijzen ingediend worden. Na verwerking
van de zienswijzen wordt het definitieve provinciale bestemmingsplan naar verwachting
eind 2020 voor goedkeuring aan Provinciale Staten aangeboden.
Meer info is te vinden
op: https://beterbereikbaarwageningen.gelderland.nl
Geen opmerkingen:
Een reactie posten