woensdag 17 juli 2019

Verdere vertraging Beter Bereikbaar Wageningen


Onlangs organiseerde de provincie weer een bijeenkomst van de klankbordgroep waarbij de BBR uiteraard aanwezig was. We kregen te horen dat het project Beter Bereikbaar Wageningen verdere vertraging heeft opgelopen.



Er zijn verschillende oorzaken voor de vertraging. Allereerst was er het geactualiseerde verkeersmodel waardoor besloten werd de “bestaande route” toch als variant mee te nemen in de MER (zie onze vorige nieuwsbrief). Het flora- en faunaonderzoek voor deze variant is later begonnen en daardoor nog steeds in volle gang. Dit onderzoek richt zich op de aanwezigheid van beschermde en zeldzame planten- en diersoorten. Voor de Campusroute is dit onderzoek al in 2018/2019 gedaan.

Verder is nu het tracé van de snelfietsroute naar Ede-station bekend, en dit wordt meegenomen in het verkeersmodel. Het is de bedoeling om van de Grintweg een fietsstraat te maken waardoor er veel autoverkeer zal uitwijken naar de Mansholtlaan.

In het kader van de MER wordt er momenteel onderzoek naar trillingen gedaan. Op verschillende plekken langs de beoogde varianten zijn locaties die gevoelig zijn voor trillingen in beeld gebracht. Het gaat o.a. om bedrijven en onderzoeksinstituten die onderzoek uitvoeren met gevoelige meetapparatuur die last zouden kunnen hebben van verkeerstrillingen. Er worden overigens ook twee woningen langs de Nijenoord Allee meegenomen in het trillingenonderzoek.

Op dit moment ziet de planning er als volgt uit:
      In oktober 2019 worden de resultaten van de MER voor alle zeven varianten bekend. De provincie zal dan een informatiebijeenkomst voor alle belangstellenden organiseren. De deelnemende  organisaties in de klankbordgroep, waaronder de BBR, krijgen de gelegenheid om hun voorleur voor één of meerdere varianten kenbaar te maken.
      Begin 2020 kiezen Gedeputeerde Staten (GS) de voorkeursvariant.
      Dan wordt het tijd voor het technisch ontwerp van de voorkeursvariant. De provincie organiseert het 3e ontwerpatelier, een bijeenkomst waarin aanwonenden (en alle andere belangstellenden) de voorkeursvariant verder in detail gaan uitwerken. Hierbij zal vooral gekeken worden hoe de negatieve effecten van de weg verminderd of voorkomen kunnen worden. Daarna wordt alles opnieuw doorgerekend en getoetst aan de uitgangspunten van het project en de verkeers- en milieueffecten.
      Op basis van alle input stelt GS een ontwerp Provinciaal Inpassingsplan samen (midden 2020). Daarop kunnen zienswijzen ingediend worden. Na verwerking van de zienswijzen wordt het definitieve provinciale bestemmingsplan naar verwachting eind 2020 voor goedkeuring aan Provinciale Staten aangeboden.


Geen opmerkingen:

Een reactie posten